Bağlamada Yöresel Düzenlerin İleri İcra Eğitiminde Kullanılmasının Önemi (Yayınlanmış Bildiri)
ÇOMÜ Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü “II. Ulusal Güzel Sanatlar Eğitimi Sempozyumu”
8-9-10 Nisan 2010, Çanakkale.
Sedat
ÇILGIN
Özet
Bağlama Türk kültürünün ve geleneksel müziğimizin
en önemli halk çalgılarından biridir. Kopuzdan bağlamaya, bu halk çalgısının
tarihsel gelişim sürecinde, şüphesiz ki bir çok inancın ve kültürel zenginliğin
katkılarına şahit olunmuş ve bağlamaya yüklenen anlamla bu birbirinden farklı
kültürlerin değer kodlarını taşıya gelmiştir. Yerel icralarda farklı çalma
teknikleri geliştirilmiş ve kullanılmıştır.
Tınılarında
ve armonik yapısında bu renkliliği taşıyan Bağlama, geleneksel müziğimizin
gelişim süreci içerisinde de çok önemli bir yere sahiptir. Geçmişten günümüze
usta-çırak ilişkisi ile nesilden nesile aktarılan bu çok önemli halk çalgımızın
eğitim sürecinde, bugün başlangıç ve ileri icra eğitiminde ki yetersizliklerden
dolayı önemli sıkıntılarla karşılaşılmaktadır.
Bağlama
eğitiminde bugün yaşanan en önemli aksaklıklardan biri de ehliyetsiz kişiler
tarafından yazılan bağlama metotları ve yine ehliyetsiz kişiler tarafından
verilen yarı bilinçli bağlama eğitimidir.
Bağlama
eğitiminde, başlangıç aşamasında gösterilen teorik ve uygulamadaki
yanlışlıklar, ileri bağlama eğitiminde, icracının eğitim süreci ile
bütünleşemeyip başarılı kabul edilebilecek sonuçlara ulaşılamamasına neden
olmaktadır. Bu durum icracının ileriki aşamalarda tavırsal icraya geçiş
sürecinde ciddi sıkıntılarla karşılaşmasına sebep olmakta, hatta icracının
enstrümanına karşı fiziki soğukluk hissetmesine kadar gitmektedir.
Yerel
müziklerimizin icrasında kullanılan tavırlı çalma tekniği ve farklı akort
değişiklikleri ile elde edilen yöresel düzenlerin, ileri bağlama eğitiminde
kullanılmamamsı halk çalgımızın polifonik zenginliğini köreltmekte, tek düze
bir eğitim anlayışının sonucu olarak, unutulmasına neden olmaktadır.
Bu bildiride ileri bağlama
eğitimde öğretilmesi gerektiğine inanılan farklı yöresel akort düzenlerinin
önemi üzerine düşünceler aktarılmış olup bu düşünceler doğrultusunda ileri
bağlama eğitimine katkı sağlayacağına inanılan düşünceler sunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: Bağlama, yöresel,tavır,eğitim
1. Giriş
Bu çalışmada İleri bağlama eğitiminde
öğretilmesi gerektiğine inanılan, farklı yöresel (akort) düzenlerin
önemi üzerine düşünceler aktarılmış olup bu düşünceler doğrultusunda ileri
bağlama eğitimine katkı sağlayacağı düşünülen öneriler sunulmuştur. Yöntem
olarak araştırmda literatür taraması yapılmıştır.
Ülkemizde ileri icrada yöresel düzenlerle ilgili çok fazla araştırma
yapılmadığından dolayı bu konuda ne yazıkki yazılı kaynak yok denecek kadar
azdır. Bu nedenle çalışma yapılırken daha çok kişisel düşünceler ve
deneyimlerden yola çıkılarar araştırma yapılmıştır.
1.1Bağlama Ailesi
Bağlama Türk kültürünün ve geleneksel müziğimizin en
önemli halk çalgılarından biridir. Kopuzdan(M.Ö 3000) bağlamaya günümüze kadar
gelen tarihi gelişim süreci içerisinde şüphesiz ki bir çok inanca ve kültürel
zenginliğe şahit olmuş ve üzerinde barındırmıştır. Yerel icralarda farklı çalım
teknikleri ve düzenleri geliştirilmiş, günümüze kadar deformasyona uğramadan gelmiştir.
Yöresel düzenler ve tavır bağlamanın sadece müzikal boyutunu etkilemekle
kalmamış Fiziki boyuttada zenginleşmesini ve gelişim göstermesini sağlamıştır.
Günümüz literatüründe Bağlama ailesi:
1. Meydan sazı
2. Divân sazı
3. Tanbura (Halk arasında “uzun sap”
veya “saz” ifadesi kullanılmaktadır.)
4. Bağlama (Halk arasında “kısa sap”
veya “bağlama”, bazı yörelerde “Çöğür” denilmektedir. Bazı kaynaklar ise
Çöğürün farklı bir bağlama türü oldu belirtilmektedir.)
5. Cura (Parmak cura, Üç telli)
Bağlama’nın kapasitesi ile ilgili Eke’nin Açın’dan
aktardığı şu cümle anlamlıdır: Bağlamamız, dünyadaki binlerce saz arasında ilk
üçe girebilen bir yapıya sahiptir. Tek başına çalınıp söylenen ve konser
verebilen (Piyano, Gitar, Bağlama) saatlerce çalınıp zevkle dinlenebilen üç
sazdan biridir (EKE….?AÇIN 2005 s.45)
1.2.Bağlama Eğitimi
Öncelikle bugün Bağlama eğitiminde en önemli
sorunlardan biri de ileri eğitim safhasında halk çalgımızın karakteristik
yapısını ortaya koyan “Yöresel tavırların ve düzenlerin” üzerinde gerektiği kadar
durulmamasıdır. Geçmişten günümüze usta-çırak ilişkisi ile nesilden nesile
taşınan bu çok önemli halk çalgımız, bugün başlangıç ve ileri icra eğitiminde
önemli sıkıntılar yaşamaktadır.
Bağlama eğitiminde, başlangıç aşamasında gösterilen
teorik ve uygulamadaki yetersizlikler, ileri bağlama eğitiminde, icracının daha
önceki eğitim süreci ile bütünleşemeyip,
sonuca ulaşamamasına neden olmaktadır. Bu durum icracının ileriki
aşamalarda tavırsal icraya geçiş
sürecinde ciddi sıkıntılarla karşılaşmasına sebep olmakta, hatta icracının enstrumanına karşı fiziki soğukluk hissetmesine kadar gidebilmektedir. ‘Tavır’
bağlamanın karakteristik yapısını ortaya koyan en önemli icra tekniğidir.
Bağlama fiziki
açıdan acelite kapasitesi geniş,
polifonik bir çalgımızdır.
‘Polifoni, en genel yaklaşımla, aynı anda birkaç sesin bir arada
duyulmasını ifade eder. Bu anlamda bağlama, polifonik bir çalgıdır (Öztürk 2006
b:2)
Bu çok eski kültür çalgımız, Anadolu coğrafyası üzerinde kullanım
yaygınlığı sayesinde çok farklı çalım teknikleri ve farklı düzenleri (akort)
üzerinde fazlasıyla barındırmaktadır. İleri bağlama icrasında en önemli teknik
şüphesiz tavırlı çalım tekniğidir. Tavır bir bağlama icracısının virtüözite
göstergesidir.
Tavır, özü itibariyle, geleneksel icranın tüm
inceliklerini kapsayan, teknik bir kavramdır. Bağlama icrası açısından ele
alındığında, çalınan ezgi ya da türkünün icrası için kullanılan tüm teknikleri
ifade eder. Bu anlamda tezeneyi nasıl tuttuğunuzdan başlayarak, tezeneyi nasıl
vurduğunuz, telleri nasıl kullandığınız, parmaklarınızı perdelere nasıl
bastığınız vb önem kazanmaktadır. Bu uygulamalardaki karakteristik yönler ise,
tavır dediğimiz kavramı ortaya çıkarır. Bağlama çalan biri için tavrın
anlamı, sağ ve sol elde uyguladığı ve yerel repertuar üzerindeki hakimiyetini
sergilemekte sıkça başvurduğu karakteristik teknikler demektir.(Öztürk)
2.Bulgular ve Yorum
Bu bölümde araştırmanın içeriği ve bugüne
kadar bu konuda yapılmış olan çalışmalar üzerinde durulup karşımıza çıkan problem ile ilgili düşünceler
aktarılacaktır.
2.1. Bağlama Eğitiminde
Yöresel Düzenlerin Kullanılmasının Önemi
İleri eğitim sürecinde yapılan en önemli
yetersizliklerden biride yöresel düzenlerin (farklı akort sistemleri) üzerinde
yeteri kadar durulmamasıdır. Yukarıdada belirtildiği gibi tavır eğitim
sürecinde icracının yeterlilik kriteridir. Yöresel düzenler ‘tavır’ kavramının
tamamlayıcısıdır. Bağlama gibi binlerce yılın kültürel zenginliğini ve mirasını
üzerinde muhafaza eden çok önemli bir halk çalgısının kimliği ve karakterinin
anlaşılabilmesi için, kusursuz icrada
gerekli görülen yöresel düzenlerin, çalgı üzerine fazlasıyla tatbik edilmesi ve
ileri eğitim safhasının her aşamasında kullanılması gerekliliğini görmekteyiz.
2.2.Bağlamada
Yöresel Düzenler
Bağlama ailesinin, önemli fertlerinden Tambura’nın
(Halk dilinde Uzun Sap Bağlama) 1. 2. ve 3. Telin akordu değiştirilerek elde
edilen yöresel düzenlerin şematik dizilişi…
TANBURA’DA
3. TELİN AKORDU DEĞİŞTİRİLEREK ELDE EDİLEN DÜZENLER
|
1. Tel |
2. Tel |
3. Tel |
DÜZENLER |
|
LA |
RE |
LA |
YEKSANİ (SÜRMELİ) Karar perdesi “La” |
|
LA |
RE |
SOL |
BOZUK (kara düzen), (la,sol ve re
perdelerinde transpoze icra edilir) Karar perdesi “La” |
|
La,Re |
RE |
SOL |
KEMENÇE (Kemençe düzeni, BOZUK düzenle aynı
akorttadır sadece 1. teldeki üçlü guruptan ortadaki tel pest “RE” sesine
düşürülür.) |
|
LA |
RE |
FA(diyez)
|
MİSKET,
Karar perdesi “Fa diyez” |
|
LA |
RE |
FA |
MÜSTEZAT-FA,
Karar perdesi “Fa” |
|
LA |
RE |
Mİ |
BAĞLAMA (Kısa sap Bağlama) Karar perdesi “La” |
|
LA |
RE |
RE |
HÜDAYDA (MÜS. Re veya KÜTAHYA) Karar perdesi
“Re” |
TANBURA’DA
2. TELİN AKORDU DEĞİŞTİRİLEREK ELDE EDİLEN DÜZENLER
|
1. Tel |
2. Tel |
3. Tel |
DÜZENLER |
|
LA |
LA |
SOL |
ABDAL (Bozlak yörede bozuk düzen olarakta
kullanılmaktadır ) Karar perdesi “La” |
|
LA |
Sİ |
SOL |
ACEM |
|
LA |
DO |
SOL |
MÜSTEZAT_DO |
TANBURA’DA
2. VE 3. TELİN AKORDU DEĞİŞTİRİLEREK ELDE EDİLEN DÜZENLER
|
1. Tel
|
2. Tel |
3. Tel |
DÜZENLER |
|
LA |
DO |
LA |
SABAH-İ (Sabah-i düzeni bazı kaynaklarda do
müstezat olarak verilmiştir.) Karar perdesi “La” |
|
LA |
LA |
RE |
UMMİ
Karar perdesi “La” |
|
LA |
SOL |
SOL |
ÇÖĞÜR |
|
LA |
Mİ |
LA |
KAYSERİ-TAR |
Müstezat; a) Türk halk müziğinde makam
b) Türk halk müziğinde bir
bağlama düzeni usta düzeni olarak da bilinir müstezat makamıyla yazılmış
eserler bu düzenle seslendirilir. Alt telin akordu ana düzendeki gibi kalmak
koşuluyla (Sözer 1996:490)
a) orta tel = DO , üst tel
= LA
b) orta tel = Si bemol ,
üst tel = FA
c) orta tel = Si bemol ,
üst tel = SOL
ikinci ve üçüncü
düzenler daha çok kayseri yöresinde uygulanır.
3.Sonuç
İcracı, icra edeceği
eseri sergilerken, eserin yöresini, yöreyle ilgili tavrı ve hangi düzende
notaya alındığını göz önünde bulundurmalıdır.
İcracı eseri deşifre
sürecinde, eseri tanımak hafızasına almak kaydıyla düz bir çalım tekniği
kullanır. İleriki aşamada icracı eserin yöresel tavrını ve hangi ses üzerinden
notaya alındığını göz önünde bulundurmalı, akort değişikliğini gerçekleştirmeli
ve eseri yeniden icra etmelidir. Ancak o zaman icra edilen eserin karakteristik
özelleğini, yöre tavrının net bir şekilde ifade edildiğini, aynı zamanda
icracının çalgısı üzerindeki hakimiyetini ve gelişimini gözlemleye biliriz.
Çünkü:
1. Yöresel
düzenler icracının bağlama üzerindeki hakimiyetini geliştirir ve perde
hakimiyetini sağlar.
2. Eserlerin
rahatlıkla farklı karar perdelerine transpozisyonunu sağlar.
3. Yöresel
düzenler üzerinden etütsel çalışmalar yapılması, icracıya fiziki yeterlilik,
estetik, yöresel tekniklere hakimiyet ve virtüözite icra yeteneği kazandırır.
Bugün ileri bağlama
eğitimi için gerekli metotsal çalışmaların yetersizliği önemli bir sorundur.
Yazılan metodların (incelenen metodların sadece bir kısmı) sadece başlangıç
aşaması için yeterli olabileceğini, ileri aşamaya yönelik özellikle yöresel
tavırların bahsi bile geçmediğini görmekteyiz. Bugün ileri bağlama eğitiminde
izlenmesi gereken en önemli yöntem yöresel düzenlerin icracıya etütsel
çalışmalarla tatbik edilmesi ve yöresel kavramının teorik kaynaklar ve işitsel
çalışmalarla icracıya anlatılmasıdır. İleri Bağlama eğitiminde uygulanacak
yöntem icracının çalgısının kimliğini ve karakterini tanıması demektir.
Teşekkürler.
Kaynakça
SÖZER, V. (1996)Müzik Ansiklopedisi, Remzi Kitapevi,
İstanbul
ÖZTÜRK, O.M. Anadolu Yerel Müziklerinde Geleneksel
İcranın Vazgeçilmez Unsurlarından Biri Olarak ‘Tavır’ Kavramı Üzerine, (www.muzikeğitimcileri.net)
ERSOY,İ.Türkiye’de Uluslaşma Sürecinde Bir Simge
Olarak ‘Bağlama’ (www.muzikeğitimcileri.net)
KURT, İ.(1989)Bağlamada
Düzen ve Pozisyonlar , Pan
Yayıncılık, İstanbul.
AY, G.(1999) Folklor (Halkbilim) Genel Bilgiler - Oyun –
Müzik, Pan Yayıncılık, İstanbul.
SAĞ, A.- ERZİNCAN, E. (2009) Bağlama metodu, Pan Yayıncılık, İstanbul.
Yorumlar
Yorum Gönder